Noedels

Reisdagboek van Pieter en Karolien

07/07: Het laatste bericht...

Categorie: Algemeen
We zijn er geraakt, thuis! Donderdagmiddag konden we, enigzins groggy na de lange reeks vluchten, op Zaventem (alwaar het - uiteraard - regende) iedereen omhelzen en beginnen aan een verrassend drukke agenda weerzienfeestjes. De jetlag heeft geen kans gekregen en heeft ondertussen noodgedwongen de aftocht geblazen.

We zijn erg blij dat we terug zijn, het heeft lang genoeg geduurd, maar zeker niet te lang. Tijd om terug te blikken hebben we nog niet gehad , daarvoor zitten de dagen te vol met praktische zaken allerhande. Dat hoort ook bij België...

We hebben het wel geweldig gehad, dat is zeker. Ook al loopt Zuid-Oost Azië vol met bleekscheten die hetzelfde doen, ook al hebben we geen straffe verhalen over bijna-doodervaringen of net niet overvallen, het was sowieso een unieke ervaring die al de tijd, het geld en de moeite meer dan waard is.

Deze webblog verliest door onze thuiskomst haar bestaansreden en zal geen navolging krijgen met onze nietavonturen thuis. We vonden het geweldig en keken steeds uit naar de vele reacties die bleven komen.

Mercie dus allemaal, om Noedels zo enthousiast te volgen. Ook van Noedelsmurf!

01/07: Literatuurlijst

Categorie: Algemeen
Om niet zomaar in een hangmat te gaan hangen of ons op een handdoekje te vleien of om de lange bus- en treinritten iets korter te laten lijken, hebben wij aardig wat lectuur verslonden. Nadat we allebei een boek hadden gelezen (en uiteraard voorgelezen aan Noedelsmurf), slaagden we er altijd vrij snel in om het te ruilen voor een ander exemplaar. Dankzij het hele backpackerscircuit in Azie, zijn er immers talloze tweedehands boekenwinkeltjes...

Wie weet halen onze lezers wel inspiratie voor de komende zomermaanden uit ons lijstje... Ziehier ons ongezouten verdict:

Zoenoffer - Karin Slaughter: behoorlijk gruwelijk, een beetje spannend. 7/10
Spek en Bonen - Tom Lanoye: leuke, nogal absurde kortverhalen. 7/10
Eddie's Bastaard - William Kowalski: heel origineel en grappig familiesaga. 9/10
The essence of Buddhism - Jo Durden Smith: af en toe mogen we ook echt iets bijleren...
Het Testament - John Grisham: leest als een trein, beste eerste pagina ooit. 9/10
China Reisverhalen - Bundel: verzameling slecht geschreven verhalen over een nochthans boeiend onderwerp. 4/10
Da Vinci Code - Dan Brown: en Français! 8/10
A short history of Tractors in Ukrainian - Marina Lewycka: hilarisch! Gaat vooral niet over traktors. 10/10
Bezeten van mij - Nicci French: passioneel, spannend en dramatisch. 8/10
The Brethren - John Grisham: vindingrijk vakmanschap. 9/10
The Client - John Grisham: zoals steeds easy reading en origineel. 8/10
The Innocent Man - John Grisham: waargebeurd en afschuwelijk tragisch. 8/10
Paris Hangover - Kirsten Lobe: heerlijk feel good boek. Sex & the city in Parijs. 10/10
The Partner - John Grisham: waar Tom Lenaerts de mosterd voor De Parelvissers heeft gehaald. Beste laatste pagina ooit. 9/10
The first horseman - John Case: vergezochte complotten. Misleidende korte inhoud. 2/10
Into the wild - Jon Krakauer: reconstructie van een tragisch avontuur. Eerst het boek, dan de film! 8/10
In between the sheets - Ian McEwan: een donkere verzameling verhalen met psychologische aanpak. Niet voor doetjes. 6/10
Mr Philips - John Lanchester: grappig, origineel en lekker traag. 8/10
Het Geheugenspel - Nicci French: veelbelovend verhaal over twee families maar zwak einde. 5/10
Backpackers & Butlers - Tiara Templeman: leuk onderwerp doch uiterst irritant geschreven door een domme kip. 4/10
Two caravans - Marina Lewycka: is het grappig of schrijnend?, met een vleugje romantiek, geweldig doorspekt met allerhande dialecten en accenten. 9/10
The Broker - John Grisham: sfeervol, in de typische Grishamstijl. 7/10
Into thin air - Jon Krakauer: een gruwelijk gedetailleerde en waargebeurde verhaal van een helemaal fout gelopen Everestexpeditie. Een aanrader, maar bereid je voor op een lange nacht om het uit te hebben. 10/10

Staan nog op het programma (we hebben nog een lange vlucht voor de boeg):
Amsterdam - Ian McEwan
Tea Bag - Henning Mankel
Poetin's Rusland - Anna Politkovskaya

28/06: Hiep hiep hoera voor Mama K!

Categorie: Algemeen
Wij zijn toch de eersten om je verjaardagswensen te sturen
want je eeuwige jeugd is in Azië al wat langer aan het duren
Er liggen nu nog wat tijdzones tussen
vandaar deze slechts virtuele kussen

Maar na tien maanden is het mooi geweest
dus over een paar dagen is het dubbel feest
Noedelsmurf staat te trappelen om de kussen in levende lijve te geven
En wij willen hem daar maar al te graag in bijtreden!

Gelukkige verjaardag!

27/06: 't Zen de leste...

Categorie: Algemeen
De laatste lokale bus is een feit, vanaf nu nemen we alleen nog taxi's en vliegtuigen, allemaal op weg naar huis. Over een week is het zover en zijn we alreeds aan het genieten van de onvermijdelijke jetlag!

We zorgen er nu al voor dat ons spijsverteringsstelsel wat tijd krijgt om aan te passen: het ontbijt en de lunch zijn nog steeds de gebruikelijke pannenkoeken en noedelsoepen, het diner is de laatste dagen erg Westers getint, met Mexicaanse kruiden, echte kazen en gebakken pattatjes! (Uiteraard aan dumpingprijzen, het blijft tenslotte Indonesië.)

Rest ons nog een verblijf in een poepchic resort, een foto-opdracht aldaar en de voorbereidingen treffen voor onze thuiskomst. Oh sorry, dat laatste is voor jullie...

22/06: Internationale geneugten

Categorie: Algemeen
Multiculturaliteit alom! Op het zalige Bali lagen we in de namiddag met een stel Nederlanders aan het zwembad (yep, die van op Flores), 's avonds hebben we een inleiding in de wondere Japanse keuken gekregen van een Canadees koppel dat we eerder op de Filipijnen ontmoet hadden. It's a small world after all...

En ja, de kennismaking met de sushi was een succes!

Die vakantie hier gaat ons dus goed af. Morgen verkassen we naar een piepklein eilandje waar we nog wat tussen de vis gaan zwemmen. Enkel om te kijken, niet om te eten.

21/06: Met vakantie op Bali

null

Groetjes uit Kuta!

17/06: Kort bericht

Categorie: Algemeen
De dagboekfragmenten van Karolien zijn duidelijk te lang.

Daarom:
Bali - warm - lekker eten - brommer - vakantie - lekkere mangosapjes - hoge golven!

13/06: Dagboekfragmenten Flores - deel 2

Vrijdag 6 juni: weer een busdag
... Het betere bochtenwerk maakte lezen deze keer echt onmogelijk, er circuleerden al genoeg kotszakjes in de bus... Gelukkig bleek genieten van het uitzicht een aardig tijdverblijf. Mits een paar mysterieuze pechstops kwamen we op de middag aan in Bajawa en zelfs daar een bemo regelen ging verrassend vlot. Wat jammer genoeg niet gezegd kon worden van de hotelzoektocht. Uiteindelijk zijn we gestrand in het eerste hotel dat we gekeurd hadden. Het goede goedkope restaurantje naast de deur kon echter troost bieden. In het regenachtige Bajawa viel de rest van de dag helaas weinig te beleven: internet (duidelijk in de slaapkamer van de zoon van de hoteleigenaar), wat lezen, wat manillen, sapje drinken, de laatste weken een beetje plannen en de namiddag was gevuld.
Voor het avondeten hebben we opnieuw afgesproken met Marlijn en Jan-Willem [een sympathiek Nederlands koppel dat we de dag voordien ontmoet hadden]. Zelfs een zeemzoete karaoke in het restaurant deed niets af aan de gezelligheid. ...

Zaterdag 7 juni: een topper!
... Eens de helmen- en benzinekwestie geregeld was, konden we samen met Jan-Willem en Marlijn op weg gaan naar Bena. De tocht was mooi, de kindjes langs de weg waren dolenthousiast en het dorp zelf voelde verrassend authentiek aan: Bena bleek een pittoreske nederzetting van hutjes en bizarre stenen altaren.
Nadat we het toertje langs de huizen vervolmaakt hadden, zijn we doorgereden tot we aan de dampende, smaragdgroene rivier kwamen. Hotspring gevonden! Het water was zowaar te warm om in te zwemmen dus hebben we een paadje gevolgd dat ons naar de kruising van de warme met een koude stroom leidde. Het gebrek aan zwemkledij kon ons er niet van weerhouden om ons onder te dompelen in de gratis spa. Instant Laosgevoel!

Zondag 8 juni: probeer maar eens een uitstap te regelen
... Het voelde aan alsof we moesten graven in de (zeer slecht bewaarde) overblijfselen van een ooit florerende toeristeninfrastructuur. En de bewoners berustten duidelijk in het lot van de vergane glorie dus zat er voor ons niets anders op dan af te wachten. Vroeg opstaan en zien wat de mogelijkheden zijn om bij zonsopgang naar de top van de vulkaan Kelimutu te gaan.
Sakkerend over het gebrek aan medewerking hebben we samen met Nassar de Brit de avond doorgebracht in het "restaurant" van ons "hotel".

Maandag 9 juni: pweut pweut pweut

Wekker om 3u30. Goed nieuws: geen bewolking, slecht nieuws: geen brommer. [onze poging om de vulkaan bij zondopgang te beklimmen viel alzo in het water]
...
We waren er inmiddels alsnog in geslaagd om een brommertje te huren dus zijn we door het prachtige landschap richting Ende gesjeesd. Daar hebben we ons ticket naar Denpasar geregeld, wat gegeten en genoedeld. Tegen 15u zijn we gezwind weer naar Moni geslalomd. En wie kwamen we daar tegen? Jan-Willen en Marlijn! We hebben met plezier de avond met hen doorgebracht en samen een flesje arak geleegd (en dat op lariamdag...). Nadien werden we nog vergezeld door een Duits koppel, een Frans gezin en een ietwat geschifte Amerikaan mét leeuw.

Dinsdag 10 juni: Kelimudju!
Poging nummer twee om de vulkaan te beklimmen, deze keer met een eigen brommer en in het gezelschap van Marlijn en Jan-Willem. Terwijl we gestaag naar boven sputterden, verdwenen de sterren alweer snel en tegen dat we de top (het laatste stukje te voet) bereikt hadden, was de hele berg in wolken gehuld. De zonsopgang is geheel aan ons voorbij gegaan, van de drie meren konden we slechts vluchtig een mistige glimp opvangen. Driewerf verhip!

12/06: Dagboekfragmenten Flores - deel 1

Maandag 2 juni: onze eerste dag op Flores
Na bijna 12u slaap was het ferryleed alweer verteerd... en we waren nog net op tijd voor het ontbijt (jawel, banana pancake) in het hotel. Vervolgens zijn we op verkenning gegaan in het niet van enige charme gespeende Labuanbajo. Het stoffige dorp, euh stad, euh gemeente is eigenlijk niet veel meer dan één geasvalteerde baan maar de sympathieke inwoners, de overvloed aan goedkope shakes en het uitzicht over de mooie baai maken het best een angename stad om een dagje te slijten. ...

Dinsdag 3 juni: op een onbewoond ei-eiland
... Samen met een sympathiek Deens koppel werden we na ruim een uur varen gedropt op de gammele pier van Pulau Kanawa. Blijkbaar moesten we het hele eiland enkel delen met een paar kippen, katten, geiten en een enkele zwangere ree! Eens we de best gelegen bungalow hadden ingepalmd konden we op prospectie gaan. Wandelingetje maken, snorkelen, hangmat testen, (in Pitr zijn geval) berg beklimmen,... Dik owkeej!
's 'Avonds hebben we in het "restaurant" verbroederd met de Denen... zo enthousiast zelfs dat de uitbaters ons er om middernacht kwamen uitgooien omdat de generator afgezet werd.

Woensdag 4 juni: (niet zo) diep in de zee

... Terwijl ik aan het schrijven was, heeft Pitr Kanawa te land, ter zee en in de lucht (nu ja, van op de berg) verkend. Met name de Indonesische wateren hadden heel wat in petto: mooi koraal, veel verschillende vissoorten, veel (eigenlijk vieze) dikke zeesterren, véél nemo's. Allemaal gespot ondanks de ene aftandse snorkel. Nadien heeft Pitr me nog overhaald om me (ver) boven het zeeëgelmijnenveld te wagen en een kijkje te gaan nemen bij de school hippe vissen aan het eind van de pier. Very impressive indeed! ...

Donderdag 5 juni: Floresiaans busgespuis
... Nadat Pitr de bemochauffeur op z'n plaats had gezet (die vroeg uiteindelijk toch nog meer dan de afgesproken prijs) zijn we kordaat de gammele bus opgestapt. Eén lichtpuntje: de weg was in verrassend goede staat. De twee manden met vis voor en achter ons en de krappe zitjes zorgden er dan weer voor dat het toch niet té comfortabel werd. ...

03/06: Even bekomen

Categorie: Algemeen
Na ons mammoettransporttweedaagse zijn we op Flores aangekomen, waar kleine dorpjes, snorkeluitstapjes, slechte busritten en een ertg speciale vulkaan op het programma staan. Het zal het laatste stukje echt avontuur zijn van deze reis, want daarna vliegen we terug naar Bali, om de laatste twee weken volop te genieten van niet-backpacken! Behalve natuurlijk op banana-pancake-gebied, het uberbackpackersontbijt waarmee we graag de cliches bevestigen.

Het voornemen om over land terug naar Bli te gaan hebben we alreeds laten varen. De vlucht is niet zo duur en levert een zeer aantrekkelijk alternatief voor 40 uur nonstop bussen en boten. We winnen hierdoor twee dagen, die we op dit moment aan het opsoeperen zijn op een klein eilandje, zonder inwoners, maar met hotelletje. Dit bericht is automatisch gepost, terwijl u dit leest zitten wij te genieten van een lekker sapje, met de voetjes in het witte zand uiteraard!

(Nog niet genoeg gelezen? Check de archieven!)